آسيب شناسي انتخاب رشته هاي دانشگاهي با نيازهاي بازار كار

مقاله

عنوان مقاله : آسيب شناسي انتخاب رشته هاي دانشگاهي با نيازهاي بازار كار

تعداد صفحات : 7

فرمت فایل : word

بخش هایی از متن تحقیق :

اين روزها بازار تعيين رشته براي آزمون كنكور داغ است، جلسات شور و مشورت در مدارس، دانشگاه ها و جمع خانواده ها نيز برپا شده، به نحوي كه در هر خانواده اي كه جواني پشت كنكوري وجود دارد و اينك به دنبال تعيين رشته مي گردد، اغلب دوستان و اقوام مي خواهند به نوعي او را در انتخاب رشته مناسب ياري كنند و از تجربيات خود و ديگران در اختيارش قرار مي دهند، از طرفي داوطلبين نيز با استرس و دقت خاصي به دنبال گزينه مناسب و رشته مورد علاقه خود هستند.

اما در كنار اين مسايل سوال اساسي كه مطرح است اين است كه آيا داوطلبين ورود به مراكز آموزش عالي رشته هاي مورد علاقه منتخب خود را براساس نياز بازار كار انتخاب مي كنند و به راستي آيا داوطلبين ورود به دانشگاه از آينده شغلي رشته اي كه انتخاب كرده اند، باخبرند و مي دانند كارآمدي اين رشته در سطح جامعه چگونه است؟
امروز با اين واقعيت روبرو هستيم كه بسياري از رشته هاي تحصيلي دانشگاه منطبق با نياز بازار كار نيست و چه بسا سالهاست كه آن رشته در جامعه اشباع شده و فارغ التحصيلان آن رشته ها نيز يا در بيكاري بسر مي برند و يا اينكه در مشاغلي خارج از رشته تحصيلي شان مشغول به كار شده اند.

در اين ميان لازم است تا مسئولان مربوطه و دستگاه هاي دولتي به اطلاع رساني در اين باره بپردازند و از پذيرش دانشجو در رشته هايي كه جامعه نيازي به آنها ندارد خودداري نمايند، از طرفي هم داوطلبين ورود به مراكز آموزش عالي بايد در انتخاب رشته سواي علايق شخصي، معيار نيازهاي بازار كار را هم مدنظر قرار دهند.
شما چه رشته اي را انتخاب مي كنيد؟

معمولا در انتخاب رشته بايد مشورت هاي لازم با افراد كاردان صورت گيرد، چرا كه با يك انتخاب، آينده تحصيلي خود را رقم مي زنيد، آينده اي كه در سايه رشته متناسب با خواست جامعه و علاقه افراد به تحصيل مشخص مي شود.

اين روزها گروهي از داوطلبين هنوز به گزينه مناسب در انتخاب رشته دست پيدا نكرده اند و نمي دانند چه رشته اي را انتخاب كنند، اما سواي موارد مذكور بايدگفت كه درباره بسياري از رشته هاي تحصيلي اطلاعاتي موثق از آينده شغلي در دست نيست و بعضا داوطلبين نمي دانند با انتخاب فلان رشته چه آينده اي در انتظار آنهاست.
«كريم مهرنيا» كه يكي از داوطلبين ورود به مراكز آموزش عالي است، در گفتگو با سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «يكي از مشكلاتي كه براي انتخاب رشته پيش روي ما قرار دارد كمبود مراكز مشاوره اي است، يعني الان ما به يك مشاور خوب نياز داريم تا درباره تمامي جزييات رشته انتخابي توضيح دهد، اين در حالي است كه مراكز مشاوره اي در آموزشگاه هاي خصوصي وجود دارد و هزينه آن بسيار گران و سرسام آور است.

0/5 (0 Reviews)
مراحل خريد فايل دانلودي
اگر محصول را مي پسنديد لطفا آنرا به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهی بنویسید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0