تحقیق در مورد استان کرمان

عنوان تحقیق : استان کرمان

تعداد صفحات : 76

فرمت فایل : WORD

بخش هایی از متن تحقیق :

موقعيت جغرافيايي و تقسيمات سياسي استان

استان كرمان در جنوب شرقي ايران واقع شده است. از شمال با استانهاي خراسان و يزد، از جنوب با استان هرمزگان،‌از شرق با سيستان و بلوچستان و از غرب با استان فارس همسايه است. مساحت اين استان حدود 175069 كيلومتر مربع است و بين 55 درجه و 25 دقيقه تا 32 درجه عرض شمالي و 26 درجه و 53 دقيقه تا 29 درجه و 59 دقيقه طول شرقي از نصف النهاي گرينويچ قرار گرفته است.

استان كرمان بعد از استان خراسان دومين استان پهناور كشور است و حدود 11 درصد از خاك ايران را در بر گرفته است. اين استان يكي از مرتفع‌ترين استانهاي كشور است،‌و شهرستان بافت آن با 2250 متر ارتفاع از سطح دريا مرتفعترين شهرستان استان مي‌باشد. براساس آخرين تقسيمات كشوري استان كرمان مشتمل بر 10 شهرستان، 7 شهر و 31 بخش است. شهرستانهاي آن عبارتند از: بافت، بردسير،‌بم،‌ جيرفت، رفسنجان،‌زرند، سيرجان،‌شهر بابك، كرمان و كهنوج.

جغرافياي طبيعي و اقليم استان

استان كرمان در جنوب شرقي ايران قرار گرفته است و ارتفاعات آن دنباله رشته كوههاي مركزي ايران است كه از چين خوردگي آتشفشاني آذربايجان شروع مي‌شود و تا بلوچستان امتداد دارد و دنباله آن چندين بار در فلات مركزي به وسيله حوزه‌هاي پست داخلي و كوير قطع مي‌شود. زمان تشكيل اين چين خوردگي ها با پيدايش فلات داخلي و عقب نشيني درياي تتيس همراه است. به دنبال حركات كوه‌زايي و باز شدن دهانه‌هاي آتشفشاني،‌كف درياي تتيس نيز بالا آمد و آب درياهاي اطراف نيز بر اثر تبخير شديد و تراكم رسوبات آن خشك شد و قشر ضخيمي از رسوبات نمك دريا روي آنها به جاي ماند و كويرهاي كنوني (كوير لوت) را تشكيل داد. در نواحي پست،‌ ذرات حاصله از متلاشي شدن و فرسايش كوهستانها، روي هم نباشته شد كه با وزرش باد به حركت در مي‌آيند و تپه‌هاي متحرك شني را به وجود مي‌آورند.

رشته كوههاي مركزي در اين منطقه دشتهاي وسيع استان را از يكديگر جدا مي‌سازند. اين كوهها به طور كلي 2 رشته عمده هستند كه از شمال غربي به جنوب شرقي كشيده شده‌اند و مهمترين آن رشته كوههاي بشاگرد كوهبنان است.

اين رشته كوهها دنباله كوههاي جندق و بيابانك هستند كه تا كرمان و بم گسترش يافته‌اند. از قلل مهم آن مي‌توان به كوههاي كوهبنان، طغرل الجرد (تخ راجه)، پلوار، سيرچ، ابارق و تهرود اشاره كرد كه بزرگترين حايل بين مناطق كوير با ساير مناطق استان مي‌باشند.

رشته دوم كوههايي است كه از يزد تا كرمان و چاله جازموريان كشيده شده‌اند و به موازات رشته اول امتداد دارند. از ارتفاعات مهم اين رشته نيز مي‌توان كوهاي مدوار، شهر بابك،‌كوه پنج، چهل تن، لاله زار، هزار بحر آسمان،‌جبال بارز و شهسواران را نام برد.

 

پیشناهد می شود مطب زیر را مشاهده کنید :

تحقیق در مورد استان سمنان

0/5 (0 Reviews)
مراحل خريد فايل دانلودي
اگر محصول را مي پسنديد لطفا آنرا به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهی بنویسید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0