دانلود زندگینامه امام رضا علیه السلام

عنوان تحقیق : زندگینامه امام رضا علیه السلام

تعداد صفحات : 30

فرمت فایل : word

بخش هایی از متن تحقیق :

امام هشتم شيعيان جهان

از ولادت تا امامت:

ولادت حضرت امام رضا (ع) را در روز پنجشنبه يا جمعه يازدهم ذي حجه يا ذي قعده يا ربيع الاول سال 148 تا 153 هجري نوشته اند. شيخ صدوق در كتاب عيون اخبار الرضا، نه روز مانده به پايان سال 203 هجري نقل كرده است كه در طوس اتفاق افتاد. پدر حضرت امام رضا (ع) امام موسي كاظم (ع)، هفتمين امام شيعيان و مادر ايشان زني پاك گهر، به نام نجمه يا حميده بود. پدر آن حضرت چنانكه قبلاً اشاره شد بيش از ده سال در زندان هاي هارون الرشيد بود. امام رضا (ع) 20 سال بعد از شهادت پدر بزرگوارش به امر امامت و گسترش علوم ديني و الهي پرداخت و صاحب تاليفي از جمله طب الرضا است، همچنين در مسائل فقهي و اجتماعي داراي رسالت و خطابه ها بود. امام رضا (ع) مانند پدرش سختيها و ناراحتيهاي زيادي از دست حاكمان ظالم ديد. امام رضا (ع) از لحاظ علم و دانش مقام والائي داشت و بلند پايه بود وعده زيادي از فيض حضورش بهره مند مي شدند. از امام موسي بن جعفر (ع) روايت شده كه به فرزندانش مي فرمود: «اين علي بن موسي دانشمند آل محمد است. از او درباره ي دين خود بپرسيد و آنچه را به شما
مي گويد حفظ كنيد. من بارها از پدرم جعفر بن محمد امام صادق (ع) شنيده ام كه به من مي فرمود: دانشمند آل محمد از تو زاده مي شود اي كاش من او را درك
مي كردم و نامش هم علي بن موسي است». «ابن جوزي» در تذكره خود و الحاكم در تاريخ نيشابور نوشته اند: امام رضا (ع) علم و حديث را از پدر آموخت. در حالي تنها بيست و اندي سال داشت. در مسجد رسول خدا (ص) مي نشست و براي مردم فتوي صادر مي كرد. « ابا صلت هروي» گفته است: من كسي را داناتر از علي بن موسي رضا (ع) نديدم و هيچ دانشمندي او را نديد جز اينكه شهادتي چون من درباره وي بدهد. حضرت امام رضا (ع) در حضور مامون بافقها و دانشمندان زمان كه ادعاي فضل داشتند بحث مي نمود و آنان را مغلوب مي ساخت. ابن ضحاك مي گويد: مامون مرا به قصد مراقبت از امام رضا (ع) فرستاده بود به خدا سوگند من كسي پرهيزكارتر از او نديدم و بيش از همه از خدا مي ترسيد.

آن حضرت به هر شهري كه وارد مي شد مردم از هر سوي براي حل مسائل ديني خود به او مراجعه مي كردند او پاسخ لازم را به آنان مي  داد و بسياري از احاديث پدرش، و اجدادش و حضرت علي (ع) و رسول خدا (ص) برايشان مي گفت.

هنگامي كه نزد مامون بازگشتم از احوالش جويا شد آنچه را كه در شب و روز سفر و حضر ديده بودم برايش باز گفتم. گفت: «اي ابن ضحاك اين مرد بهترين مردم روي زمين و داناترين و عابدترين آنهاست». طول زندگي پر بركت حضرت امام رضا (ع) 50 سال و مدت امامتش 20 سال بوده است. مامون زمام ايالت عراق عرب را به دست حسن بن سهل داد و خود در مرو بود.

 

پیشنهاد می شود مطالب زیر را هم مشاهده کنید :

زندگینامه حضرت مهدی (عج)

زندگینامه امام حسین (ع) 

 

 

0/5 (0 Reviews)
مراحل خريد فايل دانلودي
اگر محصول را مي پسنديد لطفا آنرا به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهی بنویسید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0