شیمی و تکنولوژی چرم

عنوان تحقیق : شیمی و تکنولوژی چرم

تعداد صفحات : 22

فرمت فایل : word

بخش هایی از متن تحقیق :

تعريف پوست و نقش آن در بدن

پوست ‍‍، لايه محكمي است كه سطح بيروني بدن مهره داران را مي پوشاند و آنها را در برابر آسيبها و خشك شدن حفظ ميكند . با در برداشتن گيرنده هاي حسي ، احساس و ارتباط انسان و حيوان را با محيط پيرامون خود از نظر درك گرما ، سرما ، فشار، درد لمس اشياي خارجي و … فراهم مي آورد و از وجود برخي خطرها آنها را آگاه مي سازد.

به طور كلي مي توان گفت كه آساترين و عمده ترين نقش پوست در بدن ، حفظ آن در برابر مواد شيميايي و اشياي گوناگون است . زيرا پوست ، با داشتن سفتي و قدرت كششي و كشساني زياد ، مي تواند در نقش يك سد دفاعي در برابر آسيبهاي فيزيكي به ويژه فشار و ضربه ، عمل كند . پوشش كراتيني پوست به منزله پوشش محافظي ، آن را در برابر تأثير زيان بخش مواد شيميايي محرك و حساس كننده ، مواد سمي و ميكروبها ، حفظ مي كند .

حركت مداوم سلولهاي لايه بيروني پوست به سمت سطح آن ، سبب تجديد ساختار و نوسازي دايمي اين لايه مي شود و از تكثير ميكروبها ، باكتريها و قارچها از اين لايه جلوگيري مي كند . فعاليتهاي زيست شيميايي بسيار دقيق كه هر دقيقه در سلولهاي تشكيل دهنده پوست بدن رخ مي دهد ، سبب مي شود كه فرآيندهاي ترميم و تجديد ساختار لايه بيروني پوست به نحو مؤثر و مفيد انجام شود .

ضخامت لايه پوست مهره داران كه در واقع مرز بين آنها با دنياي خارج از بدن آنهاست بسيار متفاوت است و بسته به نوع اين جانداران ، از چند هزارم ميلي متر تا چندين ميلي متر در تغيير است . پوست بزرگترين عضو بدن است و به صورت لايه نازكي تمامي سطح بدن را مي پوشاند . وزن آن چندان زياد نيست و حدود هفت درصد كل وزن بدن را شامل مي شود .

4/5 (1 Review)
مراحل خريد فايل دانلودي
اگر محصول را مي پسنديد لطفا آنرا به اشتراک بگذاريد.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0