دانلود تحقیق در مورد حجاب و پوشش

عنوان تحقیق : حجاب و پوشش

تعداد صفحات : 31

فرمت فایل : word

بخش هایی از متن تحقیق :

مقدمه

لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسلامي است. درخود قرآن كريم درباره‌ي اين مطلب تصريح شده است. عليهذا در اصل مطلب از جنبه‌ي اسلامي نمي‌توان ترديد كرد. پوشيدن زن خود را از مرد بيگانه يكي از مظاهر لزوم ميان مردان و زنان اجنبي است. هم‌چنان‌كه عدم جو از خلوت ميان اجنبي واجنبه يكي ديگر از مظاهر آن است.

اين بحث را در چهار بخش بايد رسيدگي كرد :

1- آيا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمين به غير مسلمين سرايت كرده است؟يا از مختصات اسلام ومسلمين نيست و در ميان ملل ديگر قبل از اسلام نيز وجود داشته است؟

2- علت پوشش چيست؟ چنان‌كه مي‌دانيم در ميان حيوانات هيچ‌گونه حريمي ميان جنس نر و جنس ماده وجود ندارد. آنها آزادانه با يكديگر معاشرت مي‌كنند. قاعده‌ي اولي طبيعي اين است كه افراد انسان نيز چنين باشند چه موجبي سبب شده است كه ميان جنس زن و مرد حريم و حائلي به صورت پوشيدگي زن يا به صورت ديگر به وجود آيد؟ اختصاص به پوشش ندارد، در مطلق اخلاق جنبي جاي چنين سؤالي هست. درباره‌ي حيا و عفاف نيز همين پرسش هست. حيوانات در مسائل جنسي احساس شرم نمي‌كنند ولي در انسان بالاخص در جنس ماده حيا و شرم وجود دارد.

    3- فلسفه‌ي پوشش از نظر اسلام.

4- حدود پوشش اسلامي چيست؟ آيا اسلام طرفدار پرده نشيني زن است؟ همچنان كه گفت: « حجاب» بر اين معني دلالت مي‌كند، يا اسلام طرف‌دار  اين است كه زن در حضور مرد بيگانه بدن خود را بپوشاند بدون آن‌كه  مجبور باشد از اجتماع كناره‌گيري كند؟ و در صورت دوم حدود پوشش چقدر است؟ آيا چهره و دو دست نيز تا مچ بايد پوشيده شود يا ماوراي چهره و دو دست بايد پوشيده شود اما چهره و دو دست تا مچ پوشيدنش لازم نيست؟ و در هر حال : آيا در اسلام مسأله‌‌اي به نام « حريم عفاف» وجود دارد يا نه؟ يعني آيا در اسلام مسأله‌ي سومي كه نه

« پرده نشيني» و « محبوبيت» و نه « اختلاط» باشد وجود دارد يا خير؟ و به عبارت ديگر آيا اسلام طرفدار جدا بودن مجامع زنان و مردان است؟ يا نه .

اينها پرسشهايي است كه بايد به آنها پاسخ گفته شود( مطهري؛ 1373 ).

 

پیشنهاد می شود مطلب زیر را هم مشاهده کنید :

تحقیق در مورد حجاب زنان

0/5 (0 Reviews)
مراحل خريد فايل دانلودي
اگر محصول را مي پسنديد لطفا آنرا به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهی بنویسید

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد

0